Zdarzenie  a  Wypadek przy pracy - różnice

Zdarzenie a wypadek przy pracy
Nie raz zdarzyło się że pracownik dzwoni i mówi, „ skręciłem skokowy, zgłaszam wypadek”
Bardzo często zdarza się, że zgłoszone zdarzenie przez pracownika, zleceniobiorcę od razu kwalifikowane jest jako wypadek przy pracy.
W tym miejscu należy zastosować tzw. klatka stop i wyjaśnić czym jest zdarzenie vs wypadek.
Pracownik/Zleceniobiorca, zgłasza sytuację przez pracownika, na samym początku jest zdarzeniem.
Aby ewentualnie zakwalifikować zdarzenie jako wypadek przy pracy, należy rozpocząć procedurę wypadkową.
I co dalej?

Zespół powypadkowy
Pracodawca ma w swoim obowiązku powołać zespół powypadkowy, w którego skład powinien wchodzić przedstawiciel pracowników oraz inspektor bhp.
W skład zespołu powypadkowego nie może wchodzić pracodawca i/lub osoba kierująca pracownikami.

Cechy wypadku przy pracy
Aby zaistniał wypadek przy pracy ( nie mylić z wypadkiem w pracy), zdarzenie musi spełniać następujące warunki.
1. Powinno być zdarzeniem nagłym-poszkodowany nie powinien zdarzenia planować
2. Wywołane przyczyną zewnętrzną- tj. niezależną od poszkodowanego
2. Zdarzenie, do którego doszło przy pracy- podczas wykonywania obowiązków
3. Wydarzyło się w godzinach pracy
5. Powodujący uraz lub śmierć- o tym fakcie decyduje lekarz

Jeżeli jeden z w/w warunków nie występuje, zdarzenia nie uznaje się za wypadek przy pracy.

Co polecają nasi klienci